Kuva: Janne Mikkilä

BERGMAN – KUISKAUKSIA JA HUUTOJA

KUVITELMAT JA TODELLISUUS, MENNEISYYS JA NYKYHETKI LASKOSTUVAT MONIKERROKSISEKSI KUDELMAKSI ELÄMÄN JA KUOLEMAN TALOSSA. 

"All värk var borta. De människor som jag håller mest av i världen var hos mig. Jag kunde höra dem småprata runt omkring mig. Jag kände närvaron av deras kroppar, värmen av deras händer. Jag ville hålla fast ögonblicket och tänkte: Det här är ju i alla fall lycka. Jag kan inte önska någonting bättre."  -Agnes, Ingmar Bergmanin elokuvassa Kuiskauksia ja huutoja

Compañía Kaari & Roni Martinin teos Kuiskauksia ja huutoja perustuu Ingmar Bergmanin elokuvaan. Teoksessa elämän ja kuoleman peruskysymykset piirtyvät terävinä elämän rajallisuutta vasten. Bergmanille elämän tarkoitus on elämässä itsessään, ja ennen kaikkea sen yksinkertaisimmassa inhimillisessä eleessä – kosketuksessa. Ryhmän tulkinnassa elämän tanssia säestää cembalo, jonka soitto etenee kuin ajan hammas, ihmisestä piittaamatta.  

Musiikin sävellys: Roni Martin
Interlude II: Domenico Scarlatti, Sonata K.183
Esitysdramaturgia: Atro Kahiluoto
Koreografia: Kaari Martin ja työryhmä
Pukusuunnittelu: Erika Turunen
Pukuompelu: Taru Hahle, Ilkka Salakari, Johanna Vehmas Maskeeraus: Kaisu Hölttä Lavalla: Eppu Helle, Jukka Huitila, Atro Kahiluoto, Jyrki Karttunen, Heidi Lehtoranta, Kaari Martin, Elina Mustonen, Sanna Salmenkallio Valo- ja lavastussuunnittelu: Jukka Huitila

Liput: ticketmaster.fi 


Arvosteluja

Den aktuella sceniska versionen andas ändå fritt och lever sitt eget liv. Tre dansare står i centrum, men i likhet med flera tidigare Martinverk engageras alla medverkande även sceniskt. Här förtjänar Elina Mustonen en speciell eloge, vilket strålande drag att både engagera henne vid cembalon och utnyttja hennes starka skådespelarprofil i föreställningens enda talade repliker – på vacker svenska! (—)

Att ha tillgång till så uttrycksfulla och lugnt mogna dansare som Lehtoranta och speciellt den strålande Karttunen är lyxigt här. Bägge en kombination av böjlig intensitet och raka rör, medan Kaari Martin representerar ett helt annat kroppsuttryck. Även om hon lämnat det uttalat flamencobaserade bakom sig närmar hon sig dansen från ett helt annat perspektiv än de två andra. Ibland känns det aningen stelt speciellt i nacke och bröstkorg, men Martin vaknar omedelbart till liv då violinisten Sanna Salmenkallio tar ett steg in på scenen och bjuder upp till dialog.
— Tove Djupsjöbacka, Hufvudstadsbladet

JYRKI KARTTUNEN on tänä syksynä ilmestynyt pitkästä aikaa näyttämöille, ja sinne hän toden totta kuuluukin! Karttusen liikekieli hänen omassa pitkässä soolossaan on suorastaan maaginen yhdistelmä itämaisia taistelueleitä ja suojautumisen eleitä. Flamenco kohtaa taisteluelokuvat. (—)

Roni Martinin sävellyksessä vahvimpana soi Elina Mustosen cembalomatto, vaikuttavia ovat myös Sanna Salmenkallion viulusoolot, jotka paljastavat tunteet. (—)

Ryhmä jatkaa omalla polullaan, jossa flamencoa voi lähestyä miten vaan – jopa täysin päinvastaisesta perinteestä. Rytmissä ja suoraviivaisuudessa se ainakin kytee. Ja kauneudessa. Sitä on tanssijoiden ranteiden miltei marionettimaisissa liikahduksissa ja liikkeiden alta kuultavassa flamencon vapauttavassa ja uhmakkaassa voimasta.
— Maria Säkö, Helsingin Sanomat

Teoksen koreografia on flamencon ja nykytanssin liikekielien ja elementtien yhdistelmä... Ne ovat intensiivisiä ja hengästyttäviä liike- ja tunnepurkauksia, jotka tanssijat hallitsevat suvereenisti. (—)

Roni Martinin esitykseen säveltämä musiikki on komeaa. Se on hyvin modernia ja sen pääsoittimina ovat cembalo, sähköviulu ja basso. (—)

Kuiskauksia ja huutoja on esitys, joka, vaikka ei olisi siitä syystä syntynytkään, tiivistää ja kokoaa erittäin hyvin niitä tuntoja ja tunteita, joita nykyinen pandemiatilanne herättää. Ja se tekee sen erinomaisesti. Esitys on yhtä aikaa sekä yleispätevä ja etäännytetty että äärimmäisen tässä ja nyt. Vahvan sisältönsä lisäksi se on myös tanssillisesti upea.
— Annikki Alku, Demokraatti



Ernst Ingmar Bergman, born on the 14th of July, 1918 in Uppsala, died on the 30th of July, 2007 on Fårö, was a Swedish film and theatre director, writer, theatre manager, dramatist and author. Ingmar Bergman wrote or directed more than 60 films and 170 theatrical productions, and authored over a hundred books and articles. Ingmar Bergman was considered to be one of the greatest film makers and theatre directors of all time.

Cries and Whispers was released in 1973 and it was the first film in which Bergman used a zoom lens, a technique that was extremely popular at the time. Sven Nykvist a cinematographer was working together with Bergman and during the year 1974 won an Oscar for the cinematography of the film.

Bergman's sources of inspiration for the film

'The first image kept coming back, over and over: the room draped all in red with women clad in white. That's the way it is: Images obstinately resurface without my knowing what they want with me; then they disappear only to come back, looking exactly the same.

The performance is presented by arrangement with Josef Weinberger Limited, London, on behalf of the Ingmar Bergman Foundation. www.ingmarbergman.se

The performance is presented by arrangement with Josef Weinberger Limited, London, on behalf of the Ingmar Bergman Foundation. www.ingmarbergman.se