Korppi ja kello
Kaari Martinin soolo Korppi ja kello jatkaa Kaari ja Roni Martinin surrealististen teosten sarjaa.
Teos on kunnianosoitus 30-luvun flamencon avantgardisteille ja pohjautuu Roni Martinin vuonna 2010 ilmestyneen soololevyn samannimiseen kappaleeseen.
Teos palkittiin Madridin Certamen de Coreografía de Danza Española y Flamencossa joulukuussa 2012 parhaasta soolokoreografiasta, musiikista ja puvustuksesta, kun kilpailun historiassa myönnettin ykköspalkintoja ensimmäistä kertaa ulkomaiselle ryhmälle.
Kuun valo on pelkkää hopeaa
Se korpin silmään välähtää
Kello siirtyy ja siivet aukeaa.
Koko maailma on irrallaan
ja hakee uutta muotoaan
varjonyrkkeilyssä ajan hetket
pakenee historiaan.
Korppi nousee yllämme korkeuksiin
ja katsoo hetken huomiseen
ja auringonsäde osuu siipeen.
Koreografia: Kaari Martin
Tanssi: Kaari Martin tai Mariana Collado
Musiikki ja lyriikat: Roni Martin
Muusikot: Kaari Martin, Roni Martin, Sanna Salmenkallio, Karo Sampela
Pukusuunnittelu: Erika Turunen
Valosuunnittelu: Mikko Linnavuori
Maskeeraus: Kaisu Hölttä
Puvustuksen toteutus: Tipi Taskinen
Valokuvaus: Kim Laine, Sami Federley, Janne Mikkilä
Ensi-ilta: 1.12.2010 Savoy-teatteri
Kesto: 14min
Arvosteluita
[Lue koko artikkeli]
Tehdasfestivaali Manifestin sunnuntai-ilta tarjosi täpötäydelle katsomolle kokonaisvaltaisesti upean kokemuksen. Tunnelman kiihkeydestä kertoo se, miten Compañia Kaari Martinin käsiohjelmaan merkattujen teosten päätyttyä yleisö taputti niin innostuneena ja haltioituneesti rytmittäen, että ryhmä esitti vielä kaksi encorea. Flamencotanssija-koreografi Kaari Martin on johdonmukaisesti kehittänyt taidettaan uusiin suuntiin.
Hänen nykyflamencoteoksensa ovat monitaiteellisia kokonaisuuksia, joissa erilaiset esitykselliset elementit ovat viimeisteltyjä ja paikalleen täydellisesti loksahtavia.
Manillassa nähtiin kaksi teosta, Punainen nainen sekä Korppi ja kello, jotka kuuluvat samaan trilogiaan. Niiden avantgardistinen, osittain surrealistinen ote, näkyy niin visuaalisuudessa kuin osien yhdistämisessä. Erika Turusen mielikuvituksellisessa, mustan eri sävyjä muuntelevassa puvustuksessa on viitteitä niin hovipukuihin kuin 1930-lukuun.
Vahvaa visuaalisuutta
Teosten valaistuksissa käytetään hyväksi niin geometrisesti rajattuja spottivaloja kuin varjojen ja pimeyden tehokkuutta. Visuaalisesti teokset ovat vahvoja. Roni Martinin sävellykset ja lyriikat kehystävät teoksiin mielikuvista täyttyvät ilmapiirit.
Korppi ja kello on Kaari Martinin kansainvälisesti palkittu soolo. Siinä Martinin esittämä hahmo on samanaikaisesti pahaenteinen korppi ja näyttämödiiva, joka yrittää pysäyttää aikaa. Soolo on koskettava ja myös hienosti karmeaan vivahtava.
Martinin tanssi on häikäisevää. Hänen kehonsa todella hallitsee pysähtymisen ja totaalisen tauon siinä missä rytmikkäät taputukset tai venyvät käsienojennukset. Hän muuntuu groteskista rujoon, mitään sievistelevyyttä tai hentoa ei Martinin tanssimissa hahmoissa ole.
Turun Sanomat 10.9.2013 Kaisa Kurikka
[Lue koko artikkeli]
Hufvudstadsbladet 5.12.2010 Jenny Jägerhorn
[Lue koko artikkeli]
Tanssissa perinteestä kumpuavat elementit sulautuvat nykytanssimaisempaan ilmaisuun. Martinin tapa sekä kunnioittaa että uudistaa flamencon syvintä ydintä luo mieleenpainuvan omalakisen maailman. Kuun hopeisessa valossa voi nähdä pöyhkeän linnun rujot eleet ja toisaalta yksinäisen tummanpuhuvan hahmon ajan muuttuvassa virrassa.
Helsingin Sanomat 19.10.2012 Hannele Jyrkkä
[Lue koko artikkeli]
Huikean parodiennen liikkeet tapahtuivat tiukasti rajatussa tilassa liki paikallaan, kuten flamenco tapaakin. Tässä liikekieli oli kuitenkin tarkoituksellisen osoittelevaa. Eleiden naamioitu performanssi ja roolikerrostumia ilmentävät koketeeraukset niveltyivät toinen toisiinsa, kunnes katkesivat kuin unohdukseen.
Tanssijan vangitsevasti rakentama liikekieli ja parodinen koreografia synnyttivät kiehtovan illuusion kadonneen liikkeen metsästyksestä.
Keskisuomalainen 25.9.2011 Reija Palttala
[Lue koko artikkeli]
Tekijät ovat maininneet, että Korppi ja kello on kunnianosoitus espanjalaisille 1920-luvun surrealisteille. Teos ei kuitenkaan pakota tulkitsemaan itseään vain tästä lähtökohdasta käsin. Yhtä hyvin voi antaa assosiaatioiden kuljettaa vaikkapa Edgar Allan Poen Korppi-lyriikan kautta luonnosta tuttuun symboliikkaan: korppiin yksinäisenä erämaiden valtiaana.
Kaari Martinin teknisistä taidoista ei tarvinne puhua. Liikekielen aksentit ovat tarkkaakin tarkempia. Tanssija on sormenpäitään myöten, viimeiseen nilkan ojennukseen ja pään taivutukseen asti läsnä. Vaikka esitys tihkuu vahvaa tunnelmaa, se ei piehtaroi tunteessa. Päinvastoin: kylmä ja kuuma sekoittuvat siten, että katsoja saa jäädä tarkkailijaksi. Esityksen päättyessä olo on kuin syvän sisäisen ravistelun jälkeen: ajatukset sinkoilevat ja koettavat koota maailmasta uudenlaista kuvaa. Siihenkö surrealismi meitä kutsuu?
Liikekieli.com Maija-Liisa Westman